Marec - mesiac knihy

31.03.2016 22:09

Nemilovať knihu, znamená nemilovať múdrosť

a nemilovať múdrosť, znamená stávať sa hlupákom.“ (J. A. Komenský)

A práve marec je mesiacom, v ktorom vzdávame úctu všetkým knihám. A to nielen rozprávkovým, ale aj učebniciam, encyklopédiam či slovníkom, ktoré sú našimi sprievodcami počas bežných školských dní.

S knihami sa stretávame od útleho detstva. Hoci mnohí dnes uprednostňujú sledovanie televízie či hry na počítači, knihy nestratili nič zo svojho pôvodného pôvabu. Za krátky okamih nás dokážu preniesť do sveta rozprávkového, dobrodružného, vedecko-fantastického, detektívneho alebo romantického. Pomáhajú nám spoznávať ďaleké kraje, neznáme kontinenty, ale aj ľudské duše a povahy. Prinášajú nám zábavu i ponaučenie, rozširujú naše obzory. Nezabúdajme preto na túto vernú priateľku! Siahajme po dobrej knihe čo najčastejšie. Doprajme si radosť, pobavenie a rozptýlenie. Veď kníhkupectvá, knižnice i naše domáce zbierky sú preplnené knižnými titulmi, ktoré čakajú na to, kedy po nich siahneme.

Nezastupiteľné miesto knihy v našom živote sme si pripomínali počas celého mesiaca prostredníctvom viacerých aktivít. V nich sme plnili najrozmanitejšie úlohy súvisiace s knihami a čítaním. A keďže mesiac marec má 31 dní, presne toľko bolo aj úloh, ktorými sme sa museli "prehrýzť". Za každú splnenú úlohu sme sa posunuli na našom "Čitateľskom chodníčku" o jeden krok dopredu:

1. Ktorý mesiac je označovaný ako "mesiac knihy"? (pátrame v tajničkách)

2. Na čo slúžia knihy? (rozprávame sa)

3. Ako sa vyvíjali knihy? (zisťujeme z prezentácie)

4. Ako by vyzeral svet bez kníh? (zamýšľame sa)

5. Ako narábame s knihami? (tvoríme pravidlá)

6. Kto sa podieľa na vzniku knihy? (riešime obrázkové hádanky)

7. Ako sa vyrába kniha? (tvoríme pojmovú mapu)

8. Kde si môžeme v Ilave požičať knihu? (pátrame v teréne)

9. Ako sa môžeme stať členom knižnice? (hľadáme na internete)

10. Ako sa správame v knižnici? (tvoríme pravidlá)

  • Svojím správaním nerušíme ostatných.
  • Šetrne zaobchádzame s knihami.
  • Vkladáme ich späť na to isté miesto.
  • Dodržiavame výpožičný čas 1 mesiac.
  • Pred vstupom do knižnice si vypneme mobil.
  • Na požičanú knižku dávame pozor, aby sme ju mohli vrátiť nepoškodenú späť.
  • K pani knihovníčkam sa správame zdvorilo, vždy slušne pozdravíme.
  • Ročný poplatok za vypožičiavanie kníh zaplatíme včas (deti - 1,70 €).
  • Dodržiavame otváracie hodiny:

Podelok

8:30

16:30

Utorok

Zatvorené

Streda

8:30

17:30

Štvrtok

8:30

16:30

Piatok

8:30

16:30

Obedňajšia prestávka je od 12.00-12.30 hod.

11. Ako sa vyrába papier? (skúšame vyrobiť vlastnú knihu)

12. Kde si môžeme v Ilave kúpiť knihu? (pátrame v teréne)

13. Z akej rozprávky je postava? (riešime obrázkové hádanky)

14. Ako rozpoznáš rozprávku? (spoločne rozmýšľame)

15. Ako rozpoznáš báseň? (hľadáme a tvoríme)

16. Kde sa nachádza školská knižnica? (kreslíme plán)

17. Kedy je otvorená školská knižnica?  (pátrame v teréne)

18. Aké knihy sú v školskej knižnici? (hľadáme v regáloch)

19. Akých spisovateľov poznáme? (čítame na obaloch kníh)

20. Na čo je v knihách obsah? (hľadáme a čítame)

21. Ako vieme čítať? (čítanie neznámeho textu, počet správne prečítaných slov za 1 min.)

  • priemerný počet prečítaných slov za 1 minútu je v našej triede 31,63
  • k najlepším čitárom patria: Jakub, Veronika, Natálka, Timko, Tomáško a Kiko

22. Na čo slúžia záložky v knihách? (vyrábame vlastnú záložku z vlastného papiera)

23. Aká je tvoja obľúbená kniha? (rozprávame sa a predstavujeme)

24. Aký je tvoj obľúbený rozprávkový hrdina? (robíme prieskum medzi žiakmi našej triedy)

25. Hráme sa na ilustrátorov (tvoríme kresby k príbehom)

26. Tvoríme  hrebeňovky (na nové písmeno CH)

27. Vymýšľame osemsmerovky (pracujeme spoločne i vo dvojiciach)

28. Tvoríme hádanky (na slová s novým písmenom CH)

  • Je to časť ľudského tela, ktorú používame na chodenie. Čo je to? (chodidlo)
  • Nájdeme to v lese, je to z dreva a býva sa v tom. Čo je to? (chata)
  • Je to zadná časť zvieracieho tela. Má to napríklad pes. Čo je to? (chvost)
  • Ako sa hovorí dospelému chlapcovi? (chlap)
  • Je to malé, je sa to, má to každý rád a je to druh slanej maškrty. Čo je to? (chrumky)
  • Má to slon, je to sivé a dlhé. Čo je to? (chobot)
  • Je to biele, je v tom zima a dáva sa do toho jedlo. Čo je to? (chladnička)
  • Ktoré zviera dokáže meniť farbu a pozerať sa každým okom inde? (chameleón)
  • Je to okrúhle, je sa to a natiera sa na to maslo. Čo je to? (chlieb)
  • Žije to v mori, je to zviera a nedávno sme to robili na výtvarnej z plastelíny. Čo je to? (chobotnica)

29. Vymýšľame tajničky (o čítaní)

1. Kto rozhoduje o tom, ako bude vyzerať kniha?

2. Ako sa skrátene povie Margitke?

3. Veľká opica, ktorá sa podobá na človeka.

4. Malá guľka.

5. Ako sa volá voda, ktorá strieka zo zeme?

6. Malé guľaté plody, z ktorých sa na jeseň vyrábajú postavičky.

7. Dom pre auto.

8. Pomalé cvičenie.

9. Našu Zem voláme aj ......

10. Bez toho by sme si nedokázali zapnúť kabát.

11. Skús nahradiť slovo "trblietavú", podobným slovom.

12. Nechtiac strčil do niekoho.

13. Ako sa inak povie Gabo?

14. Hudobný nástroj vyrobený zo zvieracej kože.

30. Tvoríme básničky (na slová s dvojhláskami)

31. Píšeme príbehy (spoločne vymýšľame text na slová s novým písmenom CH)

Kuchár drží varechu. Ochutnáva jedlo. Pripravuje chlebík vo vajíčku, obložené chlebíčky, klobásu s chrenom a hrachovú polievku. Ich vôňa sa šíri po celej chodbe. Zacítil ju chlapec menom Richard a hneď sa mu začali zbiehať v ústach sliny. Išiel za vôňou, lebo ho už od hladu bolelo brucho. Kuchár dal Richardovi ochutnať hrachovú polievku. Pribalil mu chlebík vo vajíčku, aby nebol hladný, keď pôjde na vrch Vršatec. Richard išiel po chodníku a odhryzoval si z chlebíka. Zjedol ho tak rýchlo, že ho z toho rozbolelo brucho. Musel ísť do nemocnice do Púchova. Odvtedy nebol taký chamtivý.

—————

Späť